Het transformeren van een voormalig KPN-telefoongebouw tot het nieuwe hoofdkantoor van L – founders of loyalty betreft onze meest complete opdracht tot nu toe. Onze missie was helder: ‘Het creëren van het mooiste en fijnste kantoor van Nederland’. Een kantoor met een duurzame toekomst, acht verdiepingen met elk een eigen karakter, een prachtige gerenoveerde gevel, een welkom entree en waar elkaar inspireren centraal staat. Gedurende twee jaar hebben wij dit project van sloop tot styling begeleid, en het resultaat mag er zijn!
Het pand, een jaren 50-gebouw, is opgetrokken uit een donker rode baksteen, veel gangen, een dicht ogende entree en weinig transparantie. Een grote tegenstelling met de visie van een marketingbedrijf als L - founders of loyalty, dat zich juist kenmerkt door zichtbaarheid en transparantie. Voss Architecture heeft het gebouw op een hedendaagse manier gerestaureerd. Hierbij is het bestaande tussendeel geheel gesloopt en vervangen door een nieuw, transparant intermediair dat de twee gebouwdelen met elkaar verbindt.
Op een unieke wijze verbindt de tweede huid van het intermediair de beide bakstenen gebouwen: vóór de vliesgevel hangt een metalen frame dat het ritme van de voegen in het metselwerkverband van de aangrenzende gevels volgt. We gebruikten dus de indeling van de oude voorgevel om een transparante metselwerkgevel te ontwerpen, geïnspireerd op het Braziliaanse open metselwerkverband. In dit frame zijn tussen deze stalen ‘voegen’ vervolgens bakstenen gelijmd. Naar het hart van de gevel toe zijn, in een strak ritme, steeds meer stenen weggelaten. Op deze manier ontstaat er steeds meer transparantie.
Deze innovatieve openheid biedt ook zicht op de achterliggende verlichte loopbruggen die tussen de gebouwdelen zijn aangebracht. Omdat de etages van de twee gebouwen niet gelijkvloers zijn, was tussen elke verdieping een creatieve oplossing nodig om het hoogteverschil te overbruggen. Hiervoor zijn verlichte loopbruggen met glazen balustrades gebruikt die door hun verschillende hellingshoeken de verschillende verdiepingen op een dynamische manier verbinden.
Ook het glas-in-loodkunstwerk uit de gevel van het voormalige KPN-gebouw heeft nog steeds een prominente plek in het intermediair gekregen. We hebben het kunstwerk uit de gevel weten te halen en later in zijn geheel en gerestaureerd teruggehangen in de vrije ruimte van het intermediair.
Het complete gebouw bestaat in totaal uit 8 verdiepingen, waarvan het ene gebouwdeel drie etages telt en de ander maar liefst vijf. Om de gewenste hospitality en thuisgevoel te creëren gaven we elke verdieping een eigen ‘vibe’. Met het internationale speelveld van Loyalty als uitgangspunt zochten we naar inspiratie in diverse wereldkeukens. Latijnse vurigheid, Californische wijn, maar ook Aziatische en Italiaanse smaken kwamen al snel bovendrijven. Later volgden wat meer ingetogen thema’s als American Industrial, Japanse sereniteit en Hollandse nuchterheid. Deze verdiepingen zijn tussen onze projecten te vinden!
Fotografie: Jurrit van der Waal
Heb je vragen over het copyright van deze afbeelding of denk je dat deze afbeelding niet de juiste toekenning heeft gekregen? Neem dan gerust contact met ons op en wij zorgen dat dit, indien nodig, wordt aangepast.
Meer informatie over de Notice and Take down procedure van Best Interiors? Klik hier.
Laat je inspireren door de mooiste woon- en tuinprojecten en stel je eigen moodboard samen – deel het met anderen en inspireer elkaar!