Gil Decoster en Birger Van Poucke studeerden samen aan het Koninklijk Atheneum Halle, maar nadien verloren ze mekaar uit het oog. Tot een paar jaar terug. Ze werden beste vrienden en beslisten om samen een eigen zaak uit de grond te stampen. Met hun bedrijf L’Oreau specialiseren ze zich in exclusieve badkameroplossingen. “Ja, we zijn nog jong, maar je kan er niet vroeg genoeg aan beginnen.” Wij gingen op bezoek bij de twee jonge Halse ondernemers.
Gil Decoster (21) en Birger Van Poucke (22) zijn geboren en getogen in Halle, maar de hoofdzetel van hun bedrijf bevindt zich net over de taalgrens in Ittre. Ze ontvangen ons in hun kantoor met uitzicht op het kanaal Brussel-Charleroi en de groene omgeving errond. “We zitten hier in het bedrijf van mijn vader. Zijn firma maakt lichtreclames voor grote bedrijven en wij kregen de kans om hier onze eigen zaak uit de grond te stampen”, zegt Birger Van Poucke. Dat bedrijf is L’Oreau, een samentrekking van ‘or’ en ‘eau’, goud en water dus. “We zochten naar een naam die luxe uitstraalde. Plots kwam mijn vriendin met L’Oreau op de proppen. En dat is het dus geworden”, lacht Gil Decoster. “Wij zijn een groothandel en verdeler van sanitair en badkameroplossingen. En daarbij mikken we op kwalitatief en duurzaam materiaal aan een betaalbare prijs. In andere grote badkamerwinkels vind je vaak dezelfde producten terug. Wij werken met de producten van drie Europese fabrikanten en daarvan zijn wij de exclusieve verdeler in België. Op die manier proberen we ons te onderscheiden van de andere spelers op de markt.”
Kwalitatief en duurzaam
L’Oreau levert zowel aan de particuliere klant als aan badkamerinstallateurs. “We doen inderdaad beide”, zegt Birger . “Particuliere klanten kunnen bij ons terecht voor een badkameroplossing op maat. We kunnen voor hen dan een 3D-ontwerp maken en hen in contact brengen met een installateur. Aan de andere kant werken we ook voor projectontwikkelaars. Een eigen showroom hebben we voorlopig niet, maar we zijn in gesprek met potentiële partners om in hun showrooms onze producten aan te bieden en op die manier extra naambekendheid te krijgen. Bedoeling is om onze producten via hun showrooms ook aan te bieden en op die manier extra naambekendheid te krijgen. Onze focus ligt vooral op kwalitatieve en duurzame producten. En omdat we met Europese leveranciers werken, kunnen we op heel korte termijn leveren.”
Beste vrienden
Gil en Birger leerden mekaar kennen op de middelbare school. Sinds een paar jaar zijn ze beste vrienden. “Na het tweede middelbaar veranderde ik van school en zo verloren we mekaar uit het oog”, zegt Gil. “Ik studeerde marketing en sales, Birger elektromechanica. In die zin vullen we mekaar perfect aan. Zodra het te technisch wordt, kan ik Birger inschakelen”, lacht Gil. “In augustus vorig jaar zijn we beginnen na te denken over L’Oreau. En één jaar later zijn we echt van start gegaan. Waarom badkamers? Omdat we merkten dat het aanbod bij de grote spelers op de markt heel gelijkaardig was. In Nederland heb je ook bedrijven die een exclusief online aanbod hebben. Wij dachten dat daar ook in België wel een markt voor was. De klanten waar we tot dusver voor mochten werken, zijn heel positief over onze producten. Omdat we zo jong zijn, is het voorlopig nog moeilijk om grote projecten binnen te halen. Maar dat zal wel loslopen zodra we iets meer ervaring hebben. Voor ons is het geen nadeel om zo jong een eigen bedrijf te starten. Dat maakt ons net dynamisch en flexibel.”
Tekst en foto: Gilles Vandroogenbroeck