De combinatie van staal, veel glas, beton, vilt en donkere plafonds geven het hoofdkantoor van REV’IT! Sport International in Oss eenstoere uitstraling. De fundamentele pijlers Design, Performanceen Innovatie zijn voor REV’IT! leidend geweest in het uiteindelijkeontwerp en voor een duurzame keuze van de materialen die zijn gebruikt. Architectenbureau cepezed ontwierp het pand, Studio Westgeest verzorgde het interieurontwerp. REV’IT! koos bijna alle toegepaste materialen zelf, waaronder plafondpanelen van Ecophon.
Alles ademt motor in het nieuwbouwpand van REV’IT! in Oss. De entreebalie heeft veel weg van een motorframe, het gouden pak van wereldkampioen Moto2 Augusto Fernandez met prominent als kledingsponsor REV’IT! op de mouw, een heuse motor in de gang, een galerij van foto’s van motorrijders met gesponsorde pakken. “Dit zijn gebruikte pakken van REV’IT! Riders,
professionele MotoGP en WorldSBK coureurs die door ons worden gesponsord. REV’IT! gaat niet standaard voor de beste coureurs, maar het is natuurlijk erg leuk als een van onze coureurs wereldkampioen wordt”, vertelt Silvester den Dekker, Facility Maintenance Technician bij het bedrijf in Oss. Voorheen was hij als 3D-ontwerper nauw betrokken bij de nieuwbouw. “Ik was een soort assistent-uitvoerder naast de eigenlijke uitvoerder. Wij wilden de regie zo veel mogelijk in eigen hand houden. Zo hebben we bijna alle materialen die zijn toegepast, zelf gekozen. En bijna alle meubels hebben we zelf geproduceerd.”
Modulair
Architectenbureau cepezed uit Delft ontwierp een stoer en gebruiksvriendelijk gebouw. De opzet is modulair. Een innovatieve, stalen draagconstructie omspant twee beuken van elk drie verdiepingen. Tussen de beuken is een lichtstraat aangebracht, die samen met de glazen gevel voor veel daglichttoetreding zorgt. Achterin is het warehouse en een in-house werkplaats. Blikvanger bij binnenkomst van het pand is de enorme stalen trap die tot de tweede verdieping doorloopt. “Deze trap is uit één stuk staal
geproduceerd, de grootste afmeting mogelijk. Hij is op maat gemaakt en vanwege de grootte moest hij al worden geplaatst voordat het dak erop ging”, vertelt Den Dekker.
Het creatieve hart van het bedrijf uit Oss is op de eerste verdieping gevestigd. “Hier zijn de grafische afdelingen ondergebracht, net als de afdelingen Design en Product Development. Zij ontwerpen de nieuwe collecties, nieuwe modellen, innovatieve materialen. Alles voor met name
de recreatieve rijder, van toerrijder tot avontuurlijke off-road-motorrijder. De motorrijder is steeds bewuster geworden. Daar passen wij onze kleding aan aan. Zo ontwerpen we bijvoorbeeld gecertificeerde motorjeans en
joggingpakken. Maar we produceren ook laarzen, sneakers, handschoenen en andere accessoires, inclusief beschermende onderdelen daarin. Producten die zijn ontwikkeld aan de hand van praktijkresultaten, data, wetenschap en grondig testwerk.”
Internationaal
Op de tweede verdieping hebben de ondersteunende diensten een plek gekregen. “Denk aan de afdelingen marketing, sales, supply chain en finance. We zijn een internationaal georiënteerd bedrijf met productielocaties in Azië, een spoedig te openen nieuwe Amerikaanse HQ in Denver en B2B showrooms in Parijs, Barcelona, Padua in Italië en het Poolse Bielsko. In ons hoofdkantoor in Oss verzorgen we het design van de producten en we testen de materialen zelf. In ons in-house testlaboratorium bootsen we met een machine een val met bijvoorbeeld een snelheid van 100 kilometer per uur na, of een robot doet een rits 16.000 keer open en dicht. Daarnaast hebben we een eigen reparatieafdeling.
Daar kregen we laatst een motorjas ter reparatie aangeboden. Het was een van de eerste modellen die we hebben geproduceerd, in 1995 (!)”, lacht Den Dekker.
Op alle verdiepingen zijn open ruimtes met pantry’s voor ontmoeting aangebracht. “Ook heeft interieurarchitect Studio Westgeest concentratieplekken in het ontwerp opgenomen, net als bel – en vergaderunits en instructielokalen voor dealers en ons eigen personeel. Iedere ruimte is vernoemd naar een bekend motorcircuit: Sachsenring,
Silverstone en Mugello. De boardroom is vernoemd naar het circuit in Assen.”
Aorta’s
Terug naar de begane grond. In de showroom is de huidige collectie te bewonderen. Een stukje verderop is het restaurant. In een nis in de wand staat een prototype van een motor die REV’IT! zelf heeft ontworpen; de
REVmonkee. Een blik naar boven levert een aparte aanblik op. Opvallend zijn de donkere, brede kokers van 180 bij 75 centimeter. “Dat zijn de zogenoemde aorta’s. Vanuit de aorta’s lopen airsocks over het plafond. “Deze zijn voor de luchttoevoer en -afvoer. Om ze in het plafond te integreren, zijn de airsocks in de kleur van een van onze collectiestoffen geverfd. Deze sloot perfect aan bij de kleur van Ecophon’s plafondpanelen.”
Kleur
De kleur van de plafondpanelen was van doorslaggevende factor bij de keuze van de panelen, aldus Dekker “Oorspronkelijk waren andere plafondpanelen in het bestek opgenomen. Die waren echter niet in de door ons gewenste kleur verkrijgbaar. Interieurarchitect Westgeest had ervaring met het toepassen van Ecophon-panelen en stelde deze voor. Een adviesbureau heeft alles doorgerekend of onze esthetische keuze ook op akoestisch niveau
de juiste was. En dat bleek zeker het geval. We hebben gekozen voor de Focus DS-panelen in de kleuren Volcanic Ash – een kleur die tussen wit en grijs in licht en die wij vaak bij onze motorkleding gebruiken en dezelfde kleur
als die van de airsocks – en Dark Diamond, een diepzwarte kleur, die overeenkomt met de kleur van de aorta’s.”
Technische uitdaging
De montage van de Ecophon plafondpanelen leverde voor Element Breda Afbouw een technische uitdaging op, vertelt Joost Wopereis van het Bredase afbouwbedrijf. “We hadden te maken met betonnen TT-liggers met een
ruimte van 95 cm ertussen. Daar moesten wij de plafondpanelen
in de breedtemaat van 90 cm als vrijdragende panelen monteren, zonder dat er een profiel zichtbaar was.
Daarnaast moesten de panelen wel demontabel zijn. Een verdekte montage zonder zichtbare profielen was hier niet mogelijk. Daarom hebben we in de lengterichting twee zichtbare draagprofielen aangebracht. Hierdoor konden we de plafondpanelen aan de korte zijde opleggen, en in de lange zijde van het paneel een verdekte afwerking toepassen. De twee zichtbare profielen hebben we door middel van clips aan een primair draagsysteem van hoofdprofielen opgehangen, die in een haakse richting ten opzichte van de zichtbare profielen zijn gemonteerd. Voor ons was het de eerste keer dat we de montage op deze manier hebben gedaan. De eerste twee banen waren lastig, maar toen de werkwijze er eenmaal in was gesleten, ging het als de
spreekwoordelijke trein.”
Frisdrankflessen
Om het bedachte ophangsysteem te testen en de opdrachtgever en de aannemer te overtuigen van de juiste montagewijze, gebruikte Wopereis lege frisdrankflessen gevuld met zand. Hij legt uit waarom: “We hebben een mock-up gemaakt van het plafond en boven op een plafondpaneel een plaatje achterhout aangebracht. In dit plankje achterhout is een schroefoogje gedraaid waaraan we lege frisdrankflessen gevuld met zand hebben opgehangen. Hiermee wilde ik testen of de constructie sterk genoeg was. Deze hebben we twee weken laten hangen en voor de zekerheid na die tijd nog een flinke zwiep aan gegeven. De constructie hield, dus we konden ermee aan het werk”, lacht Wopereis.
Lijnenspel
Opdrachtgever REV’IT! is tevreden met het eindresultaat, stelt Den Dekker. “Het interieurontwerp laat een mooi lijnenspel zien, onder andere door de toegepaste plafonds. De kleuren matchen goed met onze huisstijl. Wat ook meespeelt is dat de toegepaste materialen duurzaam zijn, of duurzaam zijn geproduceerd. Dat streven wij ook na bij de productie van de motorkleding. De nieuwe collectie is van minimaal 50 procent gerecycled materiaal. Qua stroom zijn we zelfvoorzienend door de 756 zonnepanelen die op het
dak zijn aangebracht en het pand is volledig gasloos.”
Ook voor het personeel is het bedrijf uit Oss duurzaam. “Wij opereren in een nichemarkt waar gespecialiseerd personeel schaars is. We zijn in 1995 begonnen in een kantoor met zeven à acht personeelsleden en inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met bijna tweehonderd medewerkers wereldwijd. Het is zaak om je personeel zo goed mogelijk aan je te binden en om je medewerkers gezond te houden. Daarom is bijvoorbeeld een motorrijbewijs opgenomen in de secundaire arbeidsvoorwaarden en kunnen de medewerkers
die op het hoofdkantoor werken onder werktijd sporten in onze eigen gym op de tweede etage.”
Opdrachtgever: REV’IT!, Oss
Architect: cepezed, Delft
Interieurarchitect: Studio Westgeest, Arnhem
Aannemer: Bouwbedrijf Berghege, Oss
Fabrikant plafonds: Ecophon, Etten-Leur; Hunter
Douglas, Rotterdam
Fabrikant wanden: Gyproc Nederland, Vianen
Montage plafonds en wanden: Element Breda
Tekst: Wilbert Leistra
Fotografie: Koert van As
Heb je vragen over het copyright van deze afbeelding of denk je dat deze afbeelding niet de juiste toekenning heeft gekregen? Neem dan gerust contact met ons op en wij zorgen dat dit, indien nodig, wordt aangepast.
Meer informatie over de Notice and Take down procedure van Best Interiors? Klik hier.
Laat je inspireren door de mooiste woon- en tuinprojecten en stel je eigen moodboard samen – deel het met anderen en inspireer elkaar!